خواب برای شما داوطلبان کنکور که دارین تلاش می کنین این مسیر رو به بهترین شکل ممکن طی کنین بسیار اهمییت داره.وای به حال کسایی که خوابِ خوب نداره:)
ببینین،بدن شما خودش رو با برنامه خواب تنظیم می کنه و کارایی ذهن شما رو نسبت به اون بالا و پایین میبره،اگر شما اون زمان هایی که قبلا خواب بودین رو الآن بیدار بمونین حتی اگر مقدار مناسبی رو قبل از اون خوابیده باشین،باز هم احساس خواب آلودگی خواهید داشت.

خواب کنکوری

خواب کنکوری


فرض کنین شما هر روز یک ساعت متغییر بخوابین و یک ساعت غیر مشخص بیدار بشین،خب بدن شما هرگز در این صورت نمیتونه خودش رو تنظیم کنه و به این صورت تمرکز،شادابی و کارایی ذهن شما کم میشه و شما از درس خوندن خیلی خیلی زود خسته میشین و حتماً در برخی موارد بدون اینکه متوجه بشین افت پیدا می کنین.
پس شما حتماً نیاز به یک برنامه منظم و مشخصِ خواب دارین و باید دقیقاً طبق اون عمل کنین تا بدن شما و ذهنتون به نظم برسن و کارایی خودشون رو بالاتر ببرن.
خب اگه به یک برنامه خواب مشخص برسین و اون رو منظم انجام بدین بعد از مدتی به نتایج مطلوبی میرسین و آثار مثبتش رو خواهین دید.
مشکل اصلی خیلی از داوطلبان اینه که یا زود نمیتونن از خواب بیدار بشن یا نمیتونن به موقع بخوابن.ببینین شما چند سال به روش های مختلف و عموماً به صورت غیر منظم خوابیدین و شاید هیچوقت به این مسئله که نظم در خواب چه اهمیتی داره توجه نکردین،پس حالا انتظار نداشته باشین که یک روزه به یک برنامه منظم خواب برسین.
خب،اونوقت کاری که میکنین اینه که به خودتون رجوع میکنین ببینین عادت شما چگونه است؟دوست دارین چه ساعتی از خواب بیداری بشین و چه ساعتی بخوابین؟
اینجا باید به این نکته توجه کنین که اولویت با زود بیدار شدنه چون بازده شما در صبح خیلی نسبت به شب بیشتره،پس تا جایی که میتونین باید سعی کنین شب ها زود بخوابین تا صبح بتونین زود بیدار بشین
حالا در این بین خیلی از داوطلبا میگن که ما شبا خیلی بهتر میتونیم بخونیم و تمرکزمون خیلی بالاتر ولی این دسته از افراد سخت در اشتباهن.درسته خیلی وقتا نیاز هست یکم بیشتر بیدار بمونیم ولی این رو هم بدونین طبق سیستمی که بدن داره و خودش رو تنظیم میکنه در اون موقع درصد یادگیریتون خیلی پایینه،درسته خیلی خوب مطالب رو میفهمین و فکر میکنین که یاد میگیرین ولی وقتی برین سر جلسه آزمون و بخواین همون مطالبی که درست اون شب ها خوندین رو آزمون بدین میبینین که چه خواهد شد و هرچه قدر تلاش کنین،میبینین بلدین ولی نمیتونین جواب درست رو تشخیص بدین(مطمئناً با این مشکل خیلی وقتا مواجه شدین)

بهترین زمان برای درس خوندن که به نظر من برای کسانی که میتونن در اون زمان بیدار بشن یک برگ برنده است از ساعت ۴ و نیم صبح تا ۷ و نیم هست.واقعاً بازده ذهنی در این موقع در بالاترین شرایط ممکن هست. اگر بتونین توی این زمان مطالعه کنین نسبت به رقیب هاتون چند گام جلوترین.
این سؤال پیش میاد که اگر قرار باشه ۴ و نیم از خواب بیدار بشیم پس کِی بخوابیم؟
دقت کنین با توجه به اینکه،داوطلبی که میخواد رتبه ی مناسبی داشته باشه باید مقدار خوابش بین ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز باشه،کمتر از اون باعث میشه که در طول روز نتونه کارایی لازم رو داشته باشه و نتونه به این مسیر ادامه بده و خیلی زود خسته میشه و بخاطر کسالتی که بوجود میاره زمان رو هم از بین میبره.
من به شما توصیه میکنم بعد از ظهر ۳۰ دقیقه زمان برای خواب در نظر بگیرین،چون تو این استراحتِ شما بعد از ناهار تأثیر خیلی خوبی داره و شما رو سرحال میکنه.
**فقط ۳۰ دقیقه استراحت کنین چون اگر شما بیشتر از این بخوابین کسل میشین و ذهنتون به جای اینکه سرحال بشه تنبل میشه(وارد مرحله عمیق خواب میشین)این مسئله بسیار اهمییت داره،در ضمن شب هم خوابتون رو بهم میزنه و دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن رو به همراه داره.
یادتون نره این ۳۰ دقیقه رو توی ساعت کل خوابتون حساب کنین.
خب حالا با توجه به حرف های زده شده و شناحتی که از خودتون دارین باید یک برنامه منظم که برای شما ایده آل هست و البته عملی،در نظر گرفته بشه.
یک راه حله ساده هم که میتونین از اون استفاده کنین اینه که تحت نظر مشاورتون باشین و ساعات بیدار شدن و خوابتون رو به ایشون هر روز و شب اعلام کنین یعنی یه جوری خودتون رو مُقید میکنین که اینکار رو دقیق و درست سر وقت انجام بدین.
ممکنه شما با این برنامه منظم و ایده آل خیلی فاصله داشته باشین و این رو هم باید بدونین یک روزه نمیتونین به زمان بندی مناسب برسین چون مدت هاست به خواب نامنظم عادت کردین،پس باید آروم آروم زمان خوابتون رو اصلاح کنین و البته ممکنه خیلی هم سخت باشه ولی سختیش رو باید تحمل کنین

فرض می کنیم شما قراره ساعت ۱۱ شب بخوابین و صبح ساعت ۵ از خواب بیدار بشین ولی الآن در حال حاضر ساعت ۱ شب میخوابین و ۸ صبح از خواب بلند میشین،خب،از همین امشب شروع کنین ساعت ۱۲ و نیم بخوابین و صبح ساعت ۷ و نیم بیدار بشین.یک هفته به همین صورت ادامه بدین و بعد از یک هفته ساعت ۱۲ بخوابین و این بار ساعت ۶:۴۵ بیدار بشین(البته اون خواب کوتاه بعد از ظهر فراموش نشه)باید به همین صورت ادامه بدین تا بدنتون عادت کنه و اینطوری میتونین خودتون رو کم کم به زمان دلخواهتون برسونین و مشکلتون رو حل کنین.
درسته خیلی سخته…ولی برای هدفِ بزرگی که دارین باید سختی بکشین و به این توجه داشته باشین که اگر مسیر آسون باشه همه میتونن اون رو با موفقیت طی کنن و موفق بشن،پس کسی موفقه و به هدفش میرسه که این سختی ها رو به جون بخره.
خیلی ها با زود بیدار شدن مشکل دارن.اصلاً چرا زود بیدار شدن سخته؟
علت اینکه برای شما بیدار شدن بین ساعت۴-۸ صبح سخته اینه که خواب شما در این زمان عمیق تر از زمان های دیگه هست پس خارج شدن از اون خیلی سخته،حالا بسته به عمیق بودن خواب در افراد مختلف متفاوته.
حال برای رفع این مشکل به شما توصیه میکنم به جای اینکه روی یک تشک نرم و تخت بخوابین که به خواب های عمیق برین و نتونین به این راحتی ها از اون در بیایین،روی یک پتو و روی زمین بخوابین تا خوابتون سطحی تر باشه و راحت تر بتونین از خواب بیدار بشین.شاید یکم سخت باشه ولی یادتون نره که شما قراره به خودتون سختی بدین.
حالا که از خواب بیدار شدین برای اینکه خوابتون نگیره دوباره،اول کمی حرکات ورزشی و کششی انجام بدین و سپس در مکانی که هوای آزاد در اون جریان داره(نزدیک پنجره باشه خیلی بهتره)شروع به مطالعه کنین.(البته که حالا دست و صورت شستن و صبحونه ی خوب خوردن حتما اجرا میشه:) و نیازی به گفتن نداره اصلاً

 

نویسنده : امیر نیلی

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه

عالیییییییییی بود

مطالب خیلی خوب و مفید بود
ولی یکی دیگه از مشکلات من اینکه در طول روز وسط درس خوندن کسل میشم و بازدهم بشدت میاد پایین برای اون باید چی کار کنم ؟ آیا اونم به خوابم مربوطه ؟؟؟

عالی بود ممنون 👩‍🎓🖤

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *