روش مطالعه‌ی دانش‌آموزان از مهم‌ترین عواملی است که در خواندن درس‌ها و پیشرفت آن‌ها، مهم و مؤثر است؛ به همین دلیل باید دانش‌آموزان روش مطالعه‌ی خاص خودشان را کشف کنند تا بتوانند طبق آن استعداد‌های خود را بشناسند و از آن بهره ببرند.

باید برخی از روش‌های مطالعه را بشناسند تا اگر لازم بود تغییراتی در روش خود ایجاد کنند و بتوانند آن را برای مطالعه‌ی درس‌های دیگر به کار ببرند.

از سری روش‌های مؤثر برای مطالعه، روش پس‌خبا است که از مراحل زیر تشکیل شده است:

پیش‌خوانی   ۲- سؤال کردن   ۳- خواندن  ۴- بازگفتن (بازیابی)   ۵- آزمودن

مرحله‌ی اول را پیش‌خوانی می‌نامیم. دانش‌آموزان باید برای برداشت کلی از موضوع‌ها و بخش‌های اصلی مطلب را پیش‌خوانی کنند؛ یعنی فرد باید فهرست مطالب فصل را بخواند و مروری سریع بر بخش‌های فرعی داشته باشد. با این روش مطالب جدید در ذهن فرد دسته‌بندی می‌شود و دست‌یابی به آن‌ها بسیار آسان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

مرحله‌ی دوم، سوم، چهارم در هریک از بخش‌های اصلی فصل انجام می‌شود.

چون هر فصل از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود باید مراحل سؤال کردن، خواندن و بازیابی (باز گفتن) را در مورد هر بخش به کار ببرید.

مثلاً از روی عنوان‌های دروس‌ها می‌توان برای خود سؤال طرح کرد و ذهن و حافظه را به چالش کشید یا در مرحله‌ی خواندن بهتر است دانش‌آموزان بی‌صدا درس بخوانند و بعد از یادگیری در مرحله‌ی بازگفتن، با صدای بلند برای خودشان توضیح دهند.

در مرحله‌ی بازیابی مجبور به تمرین بیش‌تر درس خواهید شد.

مرحله‌ی آخر، مرحله‌ی آزمودن است و فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که چگونه عمل کرده است. در آزمون متوجه می‌شود در چه مباحثی فراموشی دارد و می‌تواند به بررسی دوباره‌ی آن بخش‌‌ها بپردازد و دوباره بخواند.

این روش بر سه اصل بهسازی حافظه استوار است و می‌تواند مطالب را بسیار خوب سازمان‌دهی کند. بعضی افراد می‌توانند به‌خوبی به همین روش عمل کنند؛ ولی بعضی با اندکی تغییر می‌توانند به‌خوبی از پس آن برآیند

منبع : محسن نجفی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *