جلوگیری از آسیب های جسمانی مطالعه

child5

 

فصل امتحانات و کنکور است و دانش آموزان این روزها ساعات زیادی را مشغول مطالعه برای کسب موفقیت تحصیلی هستند. ساعات طولانی مطالعه در طول روز احتمال ایجاد عارضه هایی نظیر دیسک کمر یا مشکلات گردن یا مشکلات ستون فقرات را افزایش میدهد. به همین خاطر لازم است تا دانش آموزان در حین مطالعه مسائلی را رعایت کنند تا در دراز مدت دچار عوارض جسمانی نگردند. در ادامه این متن راهنمایی های دکتر خاموشیان متخصص طب فیزیکی را در این باره خواهیم خواند.

مطالعه طولانی مدت و بیش از یک ساعت می‌تواند به عضلات کمر و گردن آسیب برساند.

دکتر کامبیز خاموشیان: مطالعه مطلوب نیازمند چند شرط اصلی است. مکان مطالعه باید آرام باشد و سبب حواس پرتی نگردد؛ چون حواس پرتی باعث حرکات اضافی بویژه در کودکان شده و همین امر کمردرد و گردن درد را برای دانش آموزان به همراه دارد.

ایشان افزودند: همچنین مکان مطالعه باید نور مناسبی داشته باشد تا دانش آموز برای دیدن بهتر مطالب مجبور به خم شدن روی کتاب نشود.

این متخصص طب فیزیکی پشت میز نشینی را بهترین شیوه مطالعه عنوان کرده و گفتند: میز و صندلی استاندارد باید قابل تنظیم باشند و بهتر است صندلی چرخ دار باشد تا با حرکت فرد بچرخد و از چرخش ناگهانی عضلات پیشگیری کند. ارتفاع صندلی هم باید بصورتی باشد که کف پاها به راحتی روی زمین قرار گیرد و همچنین صندلی باید دسته دار باشد.

ایشان ادامه دادند: برای استراحت عضلات گردن، صندلی باید پشت سری داشته باشد تا در صورت نیاز استفاده شود. در موقع مطالعه روی میز، سعی شود از ابزار کتابخوان استفاده شود و برای مطالعه روی کتاب خم نشد.

این متخصص طب فیزیکی ادامه داد: بهترین مدت مطالعه برای دانش آموزان ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و برای افراد بزرگسال نهایتا یک تا یک ساعت و ۱۵ دقیقه است و بهتر است افراد بیش از یک ساعت به صورت مداوم، مطالعه نداشته باشند. مطالعه طولانی مدت و بیشتر از یک ساعت موجب فشار بر عضلات کمر و گردن و بویژه فشار بر دیسک کمر می‌شود.

خاموشیان تاکید کرد: دانش آموزان باید بعد از این مدت مطالعه حتما مدتی در حد حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت داشته باشند.

وی افزود: بهترین روش استراحت، ایستادن یا دراز کشیدن است؛ حالتی که در آن عضلات کشیده شوند، زیرا بعد از یک ساعت مطالعه و خمیدگی عضلات، نیاز است عضلات کشیده شوند.

ایسنا

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *