تاثیر تنفس صحیح بر افزایش تمرکز

combattere-il-raffreddore-600x315

نداشتن آرامش و تمرکز سبب بروز استرس و اضطراب شده و این امر از توان داوطلبان برای یادگیری و بازدهی مناسب می کاهد. در کنار راهکارهای مختلفی که برای رسیدن به آرامش در روزهای منتهی به کنکور ارائه میشود، توجه به تنفسی که هر لحظه انجام میدهیم می تواند به طور قابل توجهی موثر واقع شود. در ادامه به فواید تنفس صحیح خواهیم پرداخت.

کنترل هیجانات عصبی

هیجانهای عصبی منفی مخصوصا خشم و اضطراب، تنفس را بد و سطحی می کنند و باید مراقب بود که این هیجانهات را در خود کنترل کرد تا سلامتی و طول عمر خود را حفظ کنیم. تنفس صحیح و عمیق، خود عاملی باز دارنده برای این هیجانهاست. زمانی که عصبانی و خشمگین می شوید، اگر در حال حرکتید، بایستید؛ اگر ایستاده اید، بنشینید؛ اگر نشسته اید، دراز بکشید و بعد چند نفس عمیق بکشید. خواهید دید که خیلی زود خشم شما فروکش میکند و قطعا شما با آرامش، بهتر و عاقلانه تر تفکر می کنید و تصمیم می گیرید.

هیجانات منفی دیگری را هم که در خود حس می کنید، می توانید با این روش از بین ببرید. توجه به این نکته ضروریست که رسیدن به آرامش در کنار داشتن هیجانات عصبی و تنفس های نامرتب و بد، امکان پذیر نیست. همچنین طبق نظر روانشناسان داشتن تنفس عمیق در حال پیاده روی یکی از راههای کسب آرامش است.

آرامش

همانطور که گفتیم، یکی از مهمترین تأثیرات داشتن تنفس عمیق، آرامش است. با هر نفس عمیقی که می کشید هم ذهن آسوده تر شده و هم جسم، به ویژه در بازدم های عمیق، ریلکش و شل میشود.

اصولا بین تنفس و انقباض عضلانی همواره رابطه ای وجود دارد. هیجانات عصبی منفی، تنفس را سطحی کرده و تنفس سطحی انقباض و گرفتگی عضلانی را موجب می شود که مثلا شما دندانها را به هم فشرده و دستها را مشت می کنید و ابروها را در هم می کشید. حتی ثابت کرده اند که در این حالت جدار معده جمع شده و کلیه چروک می شود.

در کتاب «شفای زندگی»، “لوییزهی” روان شناس ِ بنام می نویسد: “زخم معده و سنگ کلیه بازتابهای هیجان خشم اند، در عوض تنفس عمیق و آرام، انبساط و آرامش عضلات را موجب می شود. همین طور به خاطر ارتباط تنگاتنگ جسم و ذهن، آرامش عضلانی، آسودگی ذهن را به دنبال دارد و انقباض عضلانی، آشفتگی فکر را”.

بی جا نیست که بگوییم اساسی ترین  و مهمترین عامل مؤثر در تمرکز فکر، آرامش جسم و ذهن است که نتیجه ای از تنفس عمیق هست.

کنترل عواطف

عواطف و احساسات هم بر تنفس تأثیر می گذارد. کسانی که احساسی تر هستند، تنفس سطحی تری دارند. کنترل احساسات به نوعی کنترل انرژی ذهنی و کنترل مغناطیس شخصی است. به کسانی که خیلی احساساتی هستند توصیه می شود تنفس عمیق را امتحان کنند. چند تنفس عمیق و آهسته، خیلی سریع از شدت احساس و عاطفه می کاهد.

خلاقیت

با داشتن تنفس عمیق، شما به لایه های عمیق تر مغز می رسید. جایی که خلاقیت، افکار نو، تصمیمهای تازه و حتی الهام و شهود در آنجا قرار دارند. تنفس عمیق یعنی ایجاد ارتباط با منشأ فکر و شعور خلاق. با تنفس عمیق، هم فکرتان بهتر و عمیق تر میشود و هم تمرکز حواس بیشتری پیدا می کنید.
منبع- سایت دکتر سلام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *