یکی از اساسی‌ترین راهکارهای ارزشیابی و سنجش یادگیری، آزمون‌ های‌ آزمایشی هستند. به میزانی که کیفیت و کاربردی بودن این آزمون‌ ها به شیوه‌های علمی و تکنیکی جامع آزمون‌ ها نزدیک‌تر باشد، به همان اندازه، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی داوطلبان نیز دقیق‌تر و صحیح‌تر خواهد بود. چرا که هر آزمونی مجموعه اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارد که بوسیله‌ آنها می‌توانیم در خصوص نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز به شناخت لازم برسیم.

لازم است قبل از شرکت در آزمون‌ های موسسات مختلف، به ویژگی‌هایی که هر آزمون آزمایشی باید داشته باشد توجه کنیم و بدانیم که چه انتظاراتی از آزمون داشتن منطقی است و چه انتظاراتی ناروا است. در ادامه به اهم ویژگی‌های آزمون‌های آزمایشی می‌پردازیم.

۱ کمک به برنامه‌ریزی مطالعاتی

یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان داشتن برنامه‌ی صحیح مطالعاتی است. یک آزمون مناسب باید دانش‌آموز را در داشتن برنامه‌ی مطالعاتی صحیح کمک کند. وقتی مؤسسه‌ای در طول یک سال تحصیلی دوازده آزمون برای داوطلبان آزمون سراسری طراحی می‌کند در واقع برنامه‌ی مطالعاتی «میان مدت» آنها را تنظیم کرده است. در برنامه‌ریزی میان مدت، مطالب یک کتاب درسی باید به گونه‌ای شود، که هم کتاب به پایان برسد و هم مطالب آن درس مرور گردد.

۲ درجه ی دشواری

یک آزمون آزمایشی مناسب باید از یک سو گروه قوی و ضعیف را از هم متمایز نماید (ضریب تمیز) و از سوی دیگر هر کدام از پرسش‌های آن از درجه‌ی دشواری خاصی برخوردار باشد (ضریب دشواری). بیش از حد ساده یا مشکل بودن آزمون سبب نزدیکی بیش از حد کرانه‌های بالا و پایین داوطلبان می‌شود. به این معنی که درس خواندن داوطلبان قوی و درس نخواندن داوطلبان ضعیف غیر قابل تشخیص خواهد شد.

۳ هماهنگی با برنامه‌های مدرسه

یکی از مشکلاتی که داوطلبان با آن مواجه می شوند این است که آزمون‌ های آزمایشی با برنامه‌ های مدرسه‌ی آنها هماهنگی ندارد و معمولا داوطلبان در حال یادگیری و مطالعه‌ی سرفصل‌هایی عقب‌تر از محدوده‌های آزمون هستند؛ چنان چه در آزمون‌ های آزمایشی به این مساله توجه نشود، داوطلبان دچار سردرگمی می‌شوند و شرکت آنها در آزمون آزمایشی نه تنها به ارزشیابی مناسب منجر نمی‌شود بلکه به سبب کسب رتبه‌های نامطلوب سبب تضعیف روحیه‌ی آنان نیز خواهد شد.

۴ نقاط ضعف و قوت

یکی از اهداف مهم آزمون‌های آزمایشی، شناسایی نقاط ضعف و قوت داوطلب است. یک آزمون مناسب باید بتواند نقاط ضعف و قوت هر داوطلب را به نمایش بگذارد تا وی بر اساس آن بتواند برنامه‌ریزی صحیحی برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود تنظیم نماید

 

آزمون آزمایشی

 

۵ پوشش سر فصل‌های یک درس

یک آزمون مناسب بایستی سر فصل‌های یک درس را به خوبی تحت پوشش قرار دهد و سطوح مختلف اهداف آموزشی در حیطه‌ی شناختی مانند دانش، کاربرد تجزیه و تحلیل و … را مد نظر داشته باشد. آزمون آزمایشی مناسب بایستی در این راستا حرکت نماید و داوطلب را برای آزمون واقعی آماده نماید.

۶ مرور درس‌ها

یکی از مراحل مهم یادگیری صحیح آن است که مطالب آموخته شده در فواصل زمانی مناسب مرور شود، یک آزمون آزمایشی مناسب بایستی این مهم را مد نظر داشته باشد و تقویم برگزاری آن به گونه‌ای تنظیم شده باشد که محتوای آزمون‌ها چند بار مرور شود. مرور باعث تثبیت یادگیری و در نتیجه موفقیت تحصیلی می گردد.

۷ زمان آزمون

در آزمون سراسری برای پاسخگویی به پرسش‌های هر درس وقت معینی اختصاص می‌یابد و بدنبال آن برای هر پرسش نیز وقت خاصی در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل آزمون آزمایشی مناسب باید به گونه‌ای طراحی شود که داوطلب به تدریج این آمادگی را پیدا کند که در وقت و زمان معین به پرسش های آزمون پاسخ دهد.

۸ تمرینی مناسب

آزمون‌ های آزمایشی باید تمرینی مناسب برای شرکت در آزمون سراسری باشد. هنر آزمون دادن یکی از رموز موفقیت داوطلبان در آزمون‌های مهم و سرنوشت ساز است. به همین دلیل آزمون مناسب بایستی از جهات مختلف مانند تعداد پرسش‌های عمومی و اختصاصی، سطح پرسش‌ها و … مطابق با آزمون سراسری باشد تا تمرینی مناسب محسوب شود.

 

رزاق خواجه زاده- مشاور تحصیلی

 

💢 ارتباط با مشاوران موسسه ونوس با مشاوره و برنامه ریزی رایگان تا روز کنکور :

@Venusadviser
@venuspubadviser

☎️ ۰۲۱۶۶۵۶۶۹۴۱
📞 ۰۲۱۶۶۵۷۰۵۰۷

🌐 venuskonkur.ir

سامانه پیامکی:
💬 ۱۰۰۰۱۶۸۵

@venuskonkur

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *